Hoppa till huvudinnehåll

Hållbara e-handelstransporter - inget vi konkurrerar kring

fredag, juni 3, 2022

Samarbete inom hela leveranskedjan är nyckeln till en hållbarare svensk e-handel. “Inga undantag, nu måste branschen arbeta framåt och tillsammans!”. I denna intervju med Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko, tillika en del av ASTERs styrgrupp, kan du läsa om varför hållbarhet inte är något branschen ska konkurrera kring.

Tom Thörnblom

Lykos väg mot fossilfria transporter

Det började för ett och ett halvt år sedan när Lyko flyttade fossilfria transporter högst upp i kassan (som förvalt leveransalternativ). 
— Genom det lyckades vi nudge:a konsumenter till fossilfria leveranser, från 37 till 57 % av volymen över en natt. Vi kände att vi var på rätt väg, detta är vad konsumenterna vill ha och vi har möjlighet att göra skillnad på riktigt, förklarar Tom.  

— Vi ställde oss då frågan: Hur kan vi ställa om till enbart fossilfria leveranser? 

Lyko kontaktade alla sina transportörer och frågade vilka postnummer de kunde leverera fossilfritt till. Många hade ett starkt framåtdriv och fångade utmaningen att vara med i förflyttningen och vissa hade redan gjort omställningen, men det fanns några som inte hade flexibiliteten och då togs de bort från check-outen. Lyko tog då beslutet att de bara ska ha fossilfria leveranser, och idag har det blivit verklighet för alla Lykos inrikes leveranser.

— Vi hoppas självklart att alla transportörer inser hur brådskande omställningen är och att det är möjligt att genomföra den redan nu. De som togs bort är självklart välkomna tillbaka om det kan prioritera och garantera fossilfria områden då kommer vi addera dem undan för undan. Det är inte viktigt för oss vilket drivmedel transportören väljer – det viktiga är att det är fossilfritt och att det passar deras fordonsflotta. Det krävs en förflyttning och det är den största vinningen och drivkraften för en branschöverenskommelse - att alla gör det tillsammans, först då börjar det hända saker på riktigt! säger Tom. 
 

Varför är det viktigt för Lyko att engagera sig i ASTER?

— Det är otroligt viktigt för oss på Lyko att vara med och driva branschen framåt och ASTER gör det möjligt. Att alla delar av e-handelskedjan är engagerade ger en oerhörd styrka till ASTER och oss som är en del av initiativet. Att näringsliv, akademi och myndigheter möts gör det till en perfekt plattform för att kunna driva hållbarhetsinitiativ och det tror vi på Lyko är avgörande för att lyckas, säger Tom. 

Det har rent akademiskt bedrivits mycket forskning inom e-handel de senaste tio åren men samtidigt har det hänt enormt mycket inom alla delar i kedjan och därför krävs samverkan för att nå den fulla potentialen för kunskapsdelning och innovation. Här ser Tom ASTER som ett oerhört viktigt initiativ för att hålla ihop aktörer inom samhälle, näringsliv och akademi, men också för att kunna dela med sig av den kunskap som finns.

— Att samlas i ett forum där inte bara näringslivsaktörer är representerade är nyckeln till framgång. Det är väldigt viktigt att ha en neutral aktör som håller ihop det!

Tom Thörnblom

Varför är branschöverenskommelsen för fossilfri leverans och ASTER viktiga för svensk e-handel?

—  I och med att utvecklingen går jättefort och e-handeln växer, mycket på grund av pandemin och samhället prioriterar hållbarhet, så sker förflyttningen väldigt snabbt.
Ännu en anledning menar Tom för e-handeln att samlas och driva utvecklingen tillsammans är samarbetsmöjligheten som ASTER erbjuder helt avgörande för att kunna ta fram en branschöverenskommelse.

— Jag delar hemskt gärna med mig av våra erfarenheter och tror att de flesta gör det för hållbarhet är ett område som vi inte behöver konkurrera kring. Gällande hållbarhet så måste vi samlas och dela erfarenheter! säger Tom. 

Det behövs kraft och driv framåt, och för att det ska hända behöver alla delar av e-handeln arbeta mot samma mål och det är något som sker när en branschöverenskommelse är på plats. 

— Sen vill jag att vi så snabbt som möjligt utarbetar en branschöverenskommelse för emissionsfria leveranser.  För det naturliga nästa steget blir leveranser där vi ser att alla last-mile leveranser är emissionsfri, avslutar Tom.

Vad är branschöverenskommelsen?

Branschöverenskommelsen är en handskakning mellan e-handlare och distributörer för att förtydliga vad en fossilfri leverans är. Arbetet startades i oktober 2021 och drivs av Svensk Digital Handel och ASTER. Detta i samverkan med handlare och transportörer.

Den syftar till att skapa stringens i check-outen kring begreppet fossilfri leverans samt göra det lätt för konsumenten att göra ett informerat beslut kring sitt val av leveranssätt. Branschöverenskommelsen syftar även till att ta bort befintliga miljöpåståenden som saknar bäring och skapar förvirring hos konsumenten.

Målet är att lansera branschöverenskommelsen för fossilfri leverans innan sommaren 2022.