Hoppa till huvudinnehåll

PassOn-line

kläder ligger i en hög

Med målet är att konsumenterna använder tjänsten där e-handlaren erbjuder dem möjligheten att donera kläder vid köp av kläder online, kan denna affärsmodell komma att bidra med en stor miljönytta i form av minskade utsläpp vid nyproduktion av textilier och samtidigt ge sociala vinster genom välgörenhetsorganisationers verksamheter.

Detta möjliggörs genom en digital tjänst som gör det enkelt för konsumenter att skicka vidare sina kläder för att återanvändas på bästa sätt.

Den digitala tjänsten som utvecklats bygger på följande samspel och cirkulära tankesätt:

  • Klädföretag erbjuder sina online-kunder tjänsten att enkelt kunna skicka vidare kläder till hjälporganisationer för att återanvändas.
     
  • Konsumenten tar som vanligt emot sina nyinköpta kläder i en vanlig e-handelsleveras. Kläderna packas upp, provas och läggs på sin plats i hemmet/garderoben. Samtidigt kan konsumenten bli en givare. Kläder som inte kommer att användas packas ner i samma förpackning och skickas vidare till önskad eller föraviserad mottagare, t ex välgörenhetsorganisationer, föreningar, ideella insamlingsorganisationer.
     
  • Välgörenhetsorganisationer (eller annan mottagare) tar emot kläderna och ser till att det på bästa sätt kan återanvändas. De skulle kunna återkoppla önskemål, lokala - globala behov, säsongbehov, och tacksamhet till de övriga aktörerna och rapportera miljö och samhällsnyttan som tjänsten/konsumenten har genererat.

Resultat

Den affärsmodell som vi utvecklat och validerat erbjuder ett digitalt tjänstesystem som kopplar samman mode e-handlare, konsumenter och mottagare av second-hand produkter. Målet är att konsumenterna använder tjänsten där e-handlaren erbjuder dem möjligheten att donera kläder vid köp av kläder online, detta genom att skicka donationerna i samma paket som den varan de köpt kom i. 

Med en förbetald etikett och valfri hämtning skickas de donerade kläderna till den mottagande välgörenhetsorganisationer som sedan ser till att kläderna får ett andra liv genom second hand försäljning, välgörenhet eller skickar dem till humanitär hjälp. Systemet matchar användardonationer med organisatoriska behov och ger feedback på donationer och miljöpåverkan. Resultatet är både bra för e-handlares varumärkesimage, användarnas samvete och mottagarnas inflöde av högkvalitativa varor. 

Grundidén med PassOn-line

process av att handla kläder online, och återvinna dem