
Logistikens roll för lönsamhet i cirkulära affärsmodeller
Ett viktigt steg mot en mer hållbar handel är att införa och skala upp cirkulära affärsmodeller, inte minst de konsumentnära modeller som bygger på exempelvis
begagnatförsäljning, uthyrning eller reparationer. Intresset för dessa har vuxit explosionsartat de senaste åren och många svenska handelsföretag med linjära
modeller har kompletterat sina verksamheter med olika cirkulära initiativ. Parallellt med denna utveckling finns också ett växande antal aktörer som enbart har en cirkulär affärsmodell, vilket ytterligare har ökat intresset för de cirkulära affärsmodellerna.
Den bakomliggande logistiken i dessa affärsmodeller – oavsett om den hanteras internt eller externt med hjälp av logistikpartners - är dock utmanande på flera sätt. Ofta anses logistikkostnaderna i samband med hantering, lagring och transporter vara ett avgörande hinder för att kunna införa och skala upp cirkulära affärsmodeller som är lönsamma. Att skapa denna lönsamhet är i sin tur avgörande för hela handelns långsiktiga transformation mot en cirkulär ekonomi. En utgångspunkt för detta projekt är därför att mer kunskap om logistikverksamheten som ligger bakom de cirkulära affärsmodellerna behövs.
Mål
Projektets huvudsakliga mål är att
ge en bild av vilka utmaningar som finns för att kunna skapa lönsamhet i cirkulära
affärsmodeller, samt ge en bättre grund för att kunna utforma mer effektiva, och
därmed mer lönsamma, cirkulära affärsmodeller.
Syfte
Syftet med projektet är att utforska hur logistiken i olika cirkulära affärsmodeller ska
kunna utformas för att uppnå en högre lönsamhet.
Fakta
Aktörer : Logistics and Quality Development (Linköping University)
Projektledare
Arne B Andersson och Erik Sanberg
