Hoppa till huvudinnehåll

CIRKLA

Cirkla

CIRKLA

Enligt kommande EU-krav ska minst 40 % av alla e-handelsförpackningar vara cirkulära till år 2030. Det innebär att flera miljoner förpackningar årligen måste återföras in i e-handelskedjan istället för att slängas. Projektet CIRKLA tar sig an denna utmaning genom att samla handlare, transportörer, branschorganisationer, förpackningsbolag och forskningsaktörer för att visa hur ett logistiksystem för cirkulära e-handelsförpackningar kan utformas i praktiken.Enligt kommande EU-krav ska minst 40 % av alla e-handelsförpackningar vara cirkulära till år 2030. Det innebär att flera miljoner förpackningar årligen måste återföras in i e-handelskedjan istället för att slängas. Projektet CIRKLA tar sig an denna utmaning genom att samla handlare, transportörer, branschorganisationer, förpackningsbolag och forskningsaktörer för att visa hur ett logistiksystem för cirkulära e-handelsförpackningar kan utformas i praktiken.

Så fungerar CIRKLA

CIRKLA syftar till att med hjälp av piloter och analyser lösa avgörande frågor kring hur ett cirkulärt system för e-handelsförpackningar kan skapas. Fokus ligger på tre huvudaspekter:

  • Logistik: Hur ska flöden och upphämtning organiseras?
  • Konsumentbeteenden: Hur kan användare motiveras att delta i cirkulära lösningar?
  • Systemstöd: Vilka fysiska och digitala verktyg behövs för att möjliggöra kommunikation och samarbete mellan aktörer?

Testflöden som skapar insikter

Inom CIRKLA genomförs piloter för att testa och utvärdera fem olika typer av återlämningsflöden:

  1. Återlämning vid hemmet
    Konsumenten lägger förpackningen utanför dörren eller i sin brevlåda för upphämtning.
  2. Paketskåp nära hemmet
    Förpackningen lämnas tillbaka i ett närliggande paketskåp av konsumenten eller en tjänsteleverantör.
  3. Fysiska butiker
    Förpackningen återlämnas i en butik nära konsumenten.
  4. Återlämning hos ICA
    Förpackningen återlämnas i den lokala ICA-butiken.
  5. Cirkulärt emballage vid försäljning
    En privatperson som säljer en vara lämnar den i ett paketskåp. Varan packas i ett återanvändbart emballage av Instabee, skickas till mottagaren och emballaget återförs till systemet utan att konsumenten behöver hantera det.

Mål och framtida visioner

Målet med CIRKLA är att utveckla lösningar som är kommersiellt skalbara och inspirerar andra, både i Sverige och Europa, att införa cirkulära flöden och affärsmodeller. Genom att engagera hela värdekedjan från konsumenter till transportföretag och detaljhandlare kan projektet bana väg för hållbar e-handel.

Projektets tidsram och partners

CIRKLA pågår mellan 8 november 2024 och 30 april 2026. Bland projektets partners finns Brightnest, Bring, EarlyBird, Gina Tricot, GS1, Handelshögskolan i Stockholm (HHS), ICA Paket, Instabee, Lindholmen Science Park AB (ASTER), NELLY, RePack, Plick, Stadium och Svensk Handel.