Den 23 oktober arrangerade ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce – tillsammans med Svensk Handel ett branschevent som samlade ledande aktörer inom e-handeln för att diskutera hållbarhet, framtida utmaningar och möjliga lösningar. Eventet bjöd på inspirerande samtal, paneldiskussioner och värdefullt nätverkande med fokus på hur branschen kan arbeta tillsammans för att nå ambitiösa hållbarhetsmål.
Efter eventet fångade vi upp en talare och två deltagare för att höra deras reflektioner och insikter. Dessa samtal har vi spelat in och delar nu i tre korta filmer som visar hur olika delar av branschen ser på samarbetets roll i omställningen mot en hållbar e-handel.
Christoffer betonade vikten av att arbeta tillsammans för att nå hållbarhetsmålen:
– Samarbete är otroligt viktigt för oss på Apoteket. Som en stor retailaktör och e-handlare har vi som mål att minska våra CO2-utsläpp med 50%. Det kan vi inte göra på egen hand, utan vi behöver samarbeta med andra retailaktörer och transportbolag. Genom den branschöverenskommelsen kan vi skapa en tydligare väg mot fossilfrihet och en hållbar framtid.
Victoria lyfte fram vikten av forum som detta för att skapa förståelse och bygga samarbeten:
– Det är otroligt givande för mig som representant för Stockholms stad att vara en del av ASTER och få träffa många transportörer, e-handlare och Svensk Handel som arbetar med e-handelsfrågor dagligen. På så sätt kan vi på staden få ett bredare perspektiv och förstå hur vi tillsammans kan hjälpas åt för att bidra till mer hållbara handelsmönster.
Pelle reflekterade över hur branschen kan tala med en gemensam röst för att skapa en hållbar förändring:
– Vi behöver tala med en gemensam röst och hjälpa konsumenterna att förstå hållbarhet – inte bara tävla om vem som är bäst.
Eventet är ett exempel på hur ASTER, med finansiering från Swedish Energy Agency och Vinnova, skapar plattformar för dialog och samarbete. Genom att samla aktörer från samhälle, näringsliv och akademi arbetar ASTER för att Sverige ska bli ett föregångsland för hållbar och konkurrenskraftig e-handel.