CIRKLA är ett nytt och banbrytande projekt som syftar till att möta EU:s krav på att minst 40 % av alla e-handelsförpackningar ska vara cirkulära till år 2030. Det innebär att miljontals förpackningar årligen måste återföras in i e-handelskedjan istället för att slängas. Projektet samlar handlare, transportörer, branschorganisationer, förpackningsföretag och forskningsaktörer för att utveckla ett logistiksystem för cirkulära e-handelsförpackningar.
Projektet leds av ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce och finansieras av Vinnova. Bland de medverkande partnerna finns Brightnest, Bring, Early Bird, Gina Tricot, GS1, Handelshögskolan i Stockholm (HHS), ICA Paket, Instabee, Nelly.com, RePack, Plick, Stadium och Svensk Handel. CIRKLA startade den 8 november 2024 och pågår fram till den 30 april 2026.
CIRKLA syftar till att genom piloter och analyser lösa avgörande frågor kring hur ett cirkulärt system för e-handelsförpackningar kan skapas. Fokus ligger på tre huvudaspekter:
CIRKLA genomför piloter för att testa och utvärdera fem olika typer av återlämningsflöden.
Målet med CIRKLA är att utveckla lösningar som är kommersiellt skalbara och inspirerar andra att införa cirkulära flöden och affärsmodeller. Projektet engagerar hela värdekedjan – från konsumenter till transportföretag och detaljhandlare – och kan bana väg för hållbar e-handel.
Projektet pågår från den 8 november 2024 till den 30 april 2026 och involverar flera framstående aktörer i branschen, såsom Brightnest, Bring, Early Bird, Gina Tricot, GS1, Handelshögskolan i Stockholm (HHS), ICA Paket, Instabee, Nelly.com, RePack, Plick, Stadium, Svensk Handel och Postnord.